Türk ihracatının lokomotifi otomotiv sektörü, 2013’te ağır ticari ile birlikte 893 bin 124 adetlik satışa ulaştı. Bu rakam, 911 bin adetlik 2011 satışından sonraki ikinci büyük hacim. 129 bin adetlik aralık satışı ise 2010 Aralık ayındaki 148 bin adetlik satış rakamından sonra aylık bazda ikinci sırada geliyor.
Türkiye otomotiv pazarı tarihinde aylık bazda en çok ikinci otomobil ve hafif ticari araç satışı geçen aralık ayında gerçekleşmişti. Bugüne kadar en çok araç satılan ay 148 bin 369 adet ile 2010’un Aralık ayı olmuştu. 2013 de 2011’den sonra en fazla araç satılan yıl oldu.
2013’te toplam otomotiv pazarı da bir önceki yıla göre yüzde 9,2 artarak 893 bin 124 adet olarak gerçekleşti. Üretim ise yüzde 4,9 artarak 1 milyon 125 bin 534 adet oldu. İthalat yüzde 20,3 artarak 615 bin 609, ihracat yüzde 13,5 artarak 828 bin 471 adet oldu. İhracat değeri ise yüzde 11,6 artışla 21 milyar 563 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Marka bazında bakıldığında Volkswagen (VW) pazar payını bir önceki yıla göre 1,2 puan artırarak yüzde 13,1’e ulaşarak ilk sırada yer aldı. Alman marka, 88 bin 304 adet otomobil ve 23 bin 752 adet de hafif ticari araç sattı. Grubun diğer markası Seat ise 2013’te pazar payını yüzde 0,7’den yüzde 1,3’e artırarak en çok araç satan 19. marka oldu. VW’yi Renault takip etti.
2012’ye göre 1,2 puan artışla pazarın yüzde 12,7’sine sahip olan Fransız marka, 108 bin 311 adet satış gerçekleştirdi. Bir Renault iştiraki olan Dacia da, 28 bin 901 adet otomobil ve 7 bin 494 adet hafif ticari sattı. 96 bin 761 adetlik otomobil satışının 63 bin 857 adedi yerli üretim olan marka, yerli üretimin iç pazarda satışı dikkate alındığında Fiat’tan sonra 2. sırada yer aldı.
Toplam satışı 97 bin 593 adet olan Fiat, yurtiçinde 39 bin 343 adet yerli otomobilin yanı sıra 41 bin 92 adet de yerli hafif ticari araç satışı yaptı. Hafif ticaride ise en çok yerli üretimini iç pazarda satan şirket, 49 bin 93 adetle Ford oldu. En çok satanlar listesinde ilk 4’ün satışları birbirine yakın.
Bunları 55 bin 99 adetle yüzde 6,6’lık pazar payına sahip Opel takip ediyor. Markanın lokomotifi ise Astra modeli. Türkiye’de neredeyse sadece otomobil satışı yapan Opel’in bu modeli 31 bin 117 adetlik satışla model bazında en çok satan ikinci araç oldu. Türkiye’de üretimi olan Toyota’nın pazar payı 0,1 puan artarak yüzde 4,5’a ulaştı.
38 bin 443 adet satış gerçekleştiren şirket, en çok araç satan 7. şirket oldu. Yüzde 0,1 puan pazar kaybetmesine rağmen yüzde 5,8’lik pazara sahip yerli üretim yapan şirketlerden Hyundai de 49 bin 574 adetlik satışla 6. sırayı aldı. 34 bin 34 gibi simetrik bir satış gerçekleştiren Peugeot, pazar payını yüzde 0,2 artırarak yüzde 4 ile 9. sırada yer aldı. En çok satanlar listesin markaları ise Mercedes, Citroen, BMW, Nissan, Honda, Audi, Kia, Skoda, Chevrolet, Seat ve Mitsubishi takip etti.Zaman
0 Yorumlar